Anul 2023 aduce multe schimbări majore, iar antreprenorii din România trebuie să respecte o serie întreagă de prevederi fiscale, unele care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023, iar altele mai vechi. Principalele modificări ale acestui an sunt:
1. Terminale bancare pentru toți operatorii economici care au încasări numerar mai mari de 50.000 lei
Din 1 ianuarie 2023 operatorii economici care au încasări mai mari de 50.000 lei sunt obligați să accepte plata cu cardul și implicit să se doteze cu POS-uri, conform Legii 370/2022 care a modificat OG 16/2022.
Așa cum prevede Legea 370/2022, începând din 2023 plafonul pentru care intervine obligația de folosire a POS-urilor a fost majorat la 50.000 lei.
Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, așa cum acestea sunt definite de Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice. Prin activitatea de prestări de servicii, în sensul prezentului alineat, se înțelege operațiunea definită la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completarile ulterioare.
2. Noutăți cu privire la cotele de TVA în vigoare de la 1 ianuarie 2023.
Începând cu data de 01.01.2023 se exclud de la cota de TVA de 9% băuturile alcoolice și băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99. Acestea vor avea o cotă de TVA de 19%.
Tot cu aceeași dată se va aplica o cota de 9% TVA, in loc de 5%, pentru cazarea în sectorul hotelier, servicii restaurant, catering. De asemenea, cu o cotă de 9% se vor taxa și îngrășămintele chimice și pesticidele chimice de tipul celor utilizate în mod normal în agricultură, care se vor reglementa prin ordin comun MF/MADR. Prevederea este valabilă până la 31 decembrie 2031.
Cota de 5% se aplica pentru livrarea de locuințe care au o suprafața utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoana fizică/alte persoane fizice.
3. Bacșișul va fi trecut pe nota de plată
Din ianuarie 2023, orice sumă primită voluntar de la clienți în localuri trebuie trecută pe bonul fiscal, impozitată cu 10% și apoi împărțită salariaților, potrivit unei noi legi. În acest fel, se reintroduc reguli pentru fiscalizarea bacșișului, cu susținerea Guvernului și a mediului de afaceri, a căror încălcare poate aduce amenzi de până la 4.000 de lei.
Definiția bacșișului și caracterul opțional al acestuia. Bacșișul reprezintă orice sumă de bani primită în plus, de la client, față de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către restaurante și baruri (codurile CAEN 5610 și 5630). Evident, orice sumă acordată voluntar de client, pentru că localurile nu pot să condiționeze livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de plata unui bacșiș.
4. Amenzi pentru transportatori: RO e-Transport
Sistemul național RO e-Transport, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat (legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte și încălțăminte) a devenit obligatoriu de la data de 1 iulie 2022.
Prin OUG 132/2022, care aduce schimbări semnificative în OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO eTransport, s-a amânat pentru a doua oară regimul sancționatoriu. Legislația privind utilizarea și declararea în sistemul RO E-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023
Utilizatorii care nu declara datele referitoare la toate transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat vor plăti amenda între 10.000 – 50.000 în cazul persoanelor fizice ori amenda cuprinsa intre 20.000 lei – 100.000 lei în cazul persoanelor juridice. La amenzi se adaugă și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte la solicitarea organelor competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autoritatii Vamale Romane documentele care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat. Dacă nu face asta, va fi sancționat cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.
5. Impozitul pe dividende
Se majorează, începând cu 1 ianuarie 2023, cota de impozitare a dividendelor distribuite/plătite între persoane juridice române, precum și pentru cele distribuite/plătite nerezidenților de la 5% la 8%.
De asemenea, nu vor mai fi scutite de impozit dividendele distribuite/plătite fondurilor de pensii administrate privat și/sau fondurilor de pensii facultative. Simetric, s-a eliminat scutirea de impozit și în cazul platilor de dividende plătite către fonduri de pensii nerezidente.
6. Firmele mai pot folosi PDF-urile inteligente de la ANAF numai dacă au Windows 10 sau 11
Firmele și persoanele fizice care trebuie să depună declarații fiscale online la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să aibă pe computere sisteme de operare cu asistență de la producător și actualizări făcute la zi, conform unui anunț recent. În condițiile în care Windows este, de departe, cel mai folosit sistem de operare în România, asta înseamnă că trebuie folosite numai versiunile 10 și 11.
În contextul în care, începând cu 11 ianuarie 2023, Microsoft încetează să mai ofere asistență pentru sistemele de operare Windows 7, 8 și 8.1, contribuabilii sunt obligați să treacă la Windows 10 sau 11 (dacă n-au făcut-o deja) pentru a mai putea folosi PDF-urile inteligente ale ANAF.
Practic, pentru a putea depune online în continuare declarațiile fiscale, firmele care încă mai folosesc versiunile 7, 8 și 8.1 ale Windows trebuie să treacă la versiunea 10 sau 11. În același timp, persoanele fizice și juridice trebuie să se asigure că sistemul de operare este tot timpul cu actualizările la zi. În caz contrar, declarațiile nu mai pot fi depuse, iar contribuabilii vor risca amendarea pentru neîndeplinirea obligațiilor declarative și de plată prevăzute de legislația fiscală.
Cerinte minime pentru rulare optima Windows 10
- 32 Bit
Procesor: Dual Core – Generatie 2015+
Unitate stocare: HDD
RAM: 2 GB DDR3
Grafica: Placa video trebuie sa suporte DirectX9 sau mai bună;
Display: Laptopurile trebuie sa aiba rezolutie minimă de 1024 x 600 pixeli - 64 Bit
Procesor: Quad core – Generatie 2012+
Unitate stocare: HDD/SSHD (recomandat: SSD)
RAM: 4 GB DDR3 sau mai mult
Grafica: Placa video trebuie sa suporte DirectX9 sau mai bună;
Display: Laptopurile trebuie sa aiba rezolutie minimă de 1024 x 600 pixeli