COVID-19. Metode de păstrare a clienților și angajaților

COVID-19. Metode de păstrare a clienților și angajaților

I. Context general

Organizația Mondială a Sănătății a declarat pandemie de coronavirus (covid-19), epidemie pornită din Wuhan, China, în noiembrie 2019. Până la publicarea acestui articol, la nivel global sunt 407,485 de persoane infectate și 18,227 decese. Situația cazurilor pe țări este actualizată în permanență aici. Totuși, este agreat la nivel macro că numărul este mult mai mare.

Europa a devenit centrul epidemiei, cu un număr de decese mai mare decât în întreaga lume cumulat. Vârful crizei încă nu a fost atins. Cel mai probabil va coincide cu perioada în care statele declară stare de urgență, iar libertatea de mișcare a bunurilor și a oamenilor va fi profund afectată. Încă nu există un vaccin împotriva coronavirusului. 

În România deja a fost declarată stare de urgență. Măsurile de izolare, auto-izolare și carantină instituționalizată sunt în derulare. Deși acesta este modul corect (și unic) de oprire a pandemiei momentan, este și motivul pentru care economia va fi serios afectată. 

Companiile trec (și vor trece) prin momente dificile din cauza pandemiei. Pe lângă planul de criză pe care fiecare antreprenor îl pregătește pentru afacerea lui, Guvernul României vine în sprijinul business-urilor cu un pachet de măsuri punctuale și concrete. 

II. PE SCURT – MĂSURI LUATE DE GUVERN PRIN ORDONANȚE DE URGENȚĂ CARE IMPACTEAZĂ COMPANIILE DIN MEDIUL DE AFACERI ROMÂNESC

  • Zile libere plătite pentru părinți atunci când se închid școlile. Măsura este aplicabilă pentru părinții cu copii până în 12 ani sau cu copii până în 18 ani cu dizabilități și reglementată prin HG 217/2020.

Pe scurt, angajatorul va acorda părintelui o indemnizație de 75% din din salariul de bază, dar nu mai mult de  75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Mai concret, indemnizația nu poate depăși 4.071 de lei brut, adică 2.381 de lei net (în anul 2020).  

  • Credite cu dobândă zero și garanții pentru firme.  Firmele pot solicita și obține credite bancare de investiții și capital de lucru, cu garanții de stat și fără dobânzi suportate de întreprinderi. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 lei pentru microîntreprinderi și de 1 milion de lei pentru întreprinderile mici. Detaliile ordonanței sunt disponibile în Monitorul Oficial
  • Șomaj tehnic plătit de stat. Măsura este reglementată de Ordonanța 30/2020. Pe scurt, statul va suporta șomajul tehnic de 75% din salariul mediu brut pe 2020 pentru salariații trimiși acasă din cauza pandemiei. 

Totuși, angajatorii trebuie să se afle în una din următoarele situații:

  • Fie întrerup activitatea total sau parțial (caz în care au nevoie de un certificat pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri)
  • Fie reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. 
  • Obligativitatea angajatorilor de a preveni contaminarea salariaților cu coronavirus. Companiile sunt obligate să pună la dispoziția angajaților toate echipamentele de protecție și produsele sanitare necesare prevenirii contaminării cu acest virus. În caz contrar, angajatorii riscă amenzi de până la 6.000 de lei.

III. CONCRET. CE POȚI FACE PENTRU AFACEREA TA ACUM

Planificare financiară pe termen mediu și lung. Înainte de a recurge la concedieri este preferabilă realocarea resurselor pentru menținerea angajaților chiar și în timpul pandemiei. Se poate apela, de exemplu, la reduceri salariale, apoi la șomaj tehnic. Planul trebuie să cuprindă perioada de vârf a crizei cauzate de COVID-19, dar și perioada de după criză, când se vor resimți mai intens efectele impactului economic ale pandemiei. 

Demararea eforturilor de păstrare a clienților. Aici intervine experiența și creativitatea fiecărui business. Se poate opta pentru acordarea de reduceri sau facilități sau se pot găsi metode mai creative, cum ar fi dezvoltarea de soluții/aplicații personalizate care să ajute clienții să traverseze această perioadă dificilă și pentru ei. Scopul final este stabilirea, respectiv întărirea loialității și încredere dintre parteneri. 

Continuarea promovării pe durata pandemiei. Acolo unde este posibil și există capital rămas, continuarea promovării pe piață poate face diferența dintre o scădere economică dramatică și o scădere direct proporțională cu piața. Dacă un business va fi într-o scădere mai lentă decât piața, atunci cota de piață câștigată va fi semnificativă și va avea implicații majore după restabilirea economică. 

IV. PUNCTUAL. METODE DE PĂSTRARE A ANGAJAȚILOR

Nr. crt. RevisalObservații
1Telemunca – prin act adițional la contractul de muncă – de comun acord cu angajatulAngajatul lucrează de oriunde folosind tehnologia informației și comunicațiilor; program de lucru de comun acord cu angajatorul; se plătește de angajator.
2Munca la domiciliu – prin act adițional la contractul de muncă – de comun acord cu angajatulAngajații își stabilesc singuri programul de lucru și muncesc la domiciliul declarat; se plătește de angajator.
3Șomaj tehnic – prin decizie administrativăAngajatul este la dispoziția angajatorului, acasă, putând fi chemat la lucru imediat cand este solicitat. Primește 75% din salariul brut; se plătesc contribuții salariale; va încasa salariul net; se plătește de angajator.
4Concediu fără salariu – la cererea angajatului; angajatorul NU poate solicita concediu fără salariu.Pe această perioadă contractul individual de muncă este suspendat; angajatul nu primește salariu. Dacă depășește 3 luni de zile fără salariu este scos din sistemul de asigurări de sănătate. Pe această perioadă nu are stagiu la casa de pensii.
5Concediu de odihnă – la cerere aprobată de angajator; poate fi executat și în avans, cu acordul angajatorului.Pentru aceasta perioadă angajatul primește o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mică decât salariul de bază; indemnizația reprezintă media zilnică a drepturilor salariale din ultimele 3 luni anterioare celei în care este efectuat concediul, multiplicate cu numărul de zile de concediu; se plătește de angajator.
6Zile libere plătite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate în următoarele 12 luni.Angajații au zile libere plătite pe o perioadă stabilită cu angajatorul. În perioada următoare vor lucra suplimentar, orele reprezentând recuperări, nu ore plătite suplimentar. Se întocmește o minută cu reguli clare semnate de ambele parti; se plătește de angajator.
7Reducere normă de lucru, concomitent cu reducerea salariului de încadrare – prin act adițional, de comun acord cu angajatul.Se întocmește act adițional de comun acord cu angajatul. Se muncește mai puțin, se plătește mai puțin; se plătește de angajator.
8Din inițiativa angajatorului, reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână – prin decizie administrator.Se aplică prin decizia administratorului, din inițiativa angajatorului. Se reduce timpul de lucru, salariul se diminuează corespunzător; se plătește de angajator.
9Concedii medicale în caz de carantinăAngajatul poate solicita acest concediu de la medicul de familie, cod 07 și cod diagnostic 994. Se plătește o indemnizație de 75% din media salariilor pe ultimele 6 luni; plătește angajatorul și se recuperează integral de la bugetul de stat (prin casa națională de sănătate).
10Zile libere plătite unuia dintre părinți pentru supraveghere copii sub 12 ani, înscriși într-o formă de învățământSe plătește o indemnizație de 75% din salariul brut de încadrare; se achită de către angajator și se recuperează integral de la bugetul de stat (prin agenția județeană de ocupare a forței de muncă).
Related Posts