ANAF a pus la dispoziția operatorilor economici două aplicații pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, declarația A4200 și A4203.
Aceste aplicații au fost create deoarece utilizatorii noilor aparate de marcat electronice fiscale au obligația să transmită la ANAF lunar anumite date din casa de marcat. Termenul limită este data de 20 a lunii pentru luna anterioară. Fișierele XML care conțin aceste date sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern.
ANAF a oferit recent o scurtă sesiune de asistență pe tema noilor case de marcat. Informațiile au fost centrate pe tema facilităților, termenelor și obligațiilor care revin operatorilor economici care și-au schimbat casele de marcat. Contribuabilii au adresat o serie de întrebări instituției, iar aceasta a revenit cu răspunsurile căutate.
Am pregătit pentru tine o listă cu cele mai frecvente întrebări și răspunsuri despre noile case de marcat și despre rapoartele pe care trebuie să le emiți:
Î: Cine trebuie să utilizeze AMEF (aparat de marcat electronic fiscal)?
R: Operatorii economici care încasează cash sau cu cardul contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. De asemenea, și cei din domeniul prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie.
Î: Cine trebuie sa depună declarația A4200?
R: Orice utilizator AMEF trebuie să depună declarația A4200.
Î: Cum poate un operator economic să depună declarația 4200?
R: Operatorul economic trebuie să dețină un certificat digital calificat, apoi să depună declarația 150. După aceea, urmează instrucțiunile de depunere a declarației A4200.
Î: Care sunt pașii depunerii declarației 4200?
R: Îți poti depune singur declarația 4200 – click aici să vezi pașii.
Î: Pot întâmpina erori la validarea declarației?
R: Recomandăm urmarea cu strictețe a instrucțiunilor de depunere. Una dintre cele mai frecvente erori este nerespectarea următoarei reguli: „Fișierele de tip zi fiscală și opis, odată extrase din AMEF, vor trebui stocate într-un folder gol. O condiție pentru o prelucrare reușită este aceea ca folderul să nu mai conțină și alte fișiere în afara celor menționate.”
Î: În declarații apare luna în care se raportează, și nu luna de raportare (anterioară)?
R: În aplicația A4200 apare automat luna în care este completată, nu cea corespunzătoare fișierelor. De exemplu, declarațiile depuse în luna curentă pentru luna trecută au ca lună a declarării luna aceasta.
Î: În cazul firmelor cu multe case de marcat câte declarații se depun?
R: Declaratia A4200 se depune pentru fiecare AMEF în parte, așa cum este precizat în instrucțiunile disponibile aici.
Î: Ce condiții trebuie să îndeplinească noile case de marcat?
R: Fiecare aparat dispune în manualul de utilizare de instrucțiuni privind modul de generare al fișierelor. Este specificat și modul în care se exportă pe un mediu de stocare extern.
Î: Cine trebuie să transmită efectiv declarația A4200 lunar cu fișierele extrase din casa de marcat – distribuitorul casei de marcat sau contabilul?
R: Persoana care semnează A4200 cu certificat digital calificat trebuie să fie înregistrată cu drept de depunere declarații în numele operatorului economic (declarația 150).
Î: Dacă o firmă are clienți numai persoane juridice și emite facturi și chitanțe mai trebuie să țină și casă de marcat?
R: Nu, operatorii economici care comercializează bunuri/prestează servicii, EXCLUSIV către persoane juridice, nu intră sub incidența prevederilor art. 1 alin. (1) și (2) din OUG nr.28/1999.
Î: Un operator economic care nu are activitate o perioadă depune declarație lunar?
R: Se depune A4200 pentru lunile de inactivitate și F4109 pentru fiecare lună în care nu a fost utilizat aparatul de marcat.
Dacă încă mai ai neclarități cu privire la noile case de marcat, suntem fericiți să te ajutăm. Scrie-ne la office@selectsoft.ro.
Acceseaza aici blogul nostru pentru a afla noutatile din domeniu.