În 15 Martie a intrat în vigoare nouă obligație de informare ce vizează unitățile de alimentație publică, indiferent că vorbim de cele ce servesc mâncare fizic sau de cele care onorează și/sau comenzi online. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) obligă acești operatori economici să le arate consumatorilor ce intră în preparatul sau produsul servit, adică ingrediente, aditivi, dar și care sunt valorile nutriționale ale produselor/preparatelor.
De ce a apărut această obligație de informare, mai exact?
Specialiștii ANPC au ajuns la concluzia că dacă pe etichetele produselor alimentare pe care le cumpărăm din magazine, fizice sau online, regăsim ingredientele și valorile nutriționale, e normal să le regăsim și când mâncăm sau comandăm de la un restaurant – „este normal să se regăsească același tip de informații care să descrie un preparat culinar servit într-o locație de alimentație publică. Cu atât mai mult cu cât, în alimentația publică, operatorul economic achiziționează produse sau materii prime pe a căror etichetă sunt stipulate aceste informații, dar consumatorul este privat de dreptul de a le cunoaște, produsul nefiindu-i servit cu ambalaj, desigur”.
Practic, spune ANPC, măsura este în beneficiul consumatorilor, care vor ști astfel ce mănâncă și, în special, a părinților care vor știe ce pun pe masă copiilor lor. „Așa cum am întâlnit și operatori economici foarte atenți la ingredientele și materiile prime folosite, în sensul utilizării unora cu etichetă curată, am considerat că ANPC are nu numai o obligație morală de a se asigura că decizia pe care o vor lua, de acum, consumatorii, va fi pe baza informațiilor clare, în ceea ce privește alim
entația publică”, completează ANPC.
În alte cuvinte, toate unitățile de alimentație publică vor trebui să arate, în dreptul fiecărui preparat sau produs servit, informații privind tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc o pondere de 20 de grame în componența acestuia, care sunt eventualii aditivi folosiți și care sunt valorile nutriționale.
Care sunt sancțiunile pentru unitățile care nu respectă obligația?
Aceeași ordonanță prevede că încălcarea prevederilor acestui articol se sancționează cu amendă contravenţională de la 1.000 la 10.000 lei. Partea bună e că amenda poate fi plătită la jumătate în 15 zile. Dar totuși când vorbim de prima abatere, se confirmă faptul că operatorii nu vor fi sancționați.
Săvârșirea repetată a contravenției poate aduce însă o amendă de la 1.000 la 10.000 lei, iar neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse în termenele şi condiţiile prevăzute în procesele-verbale de constatare a contravenţiei se sancţionează cu amendă contravenţională de la 2.000 la 20.000 lei.
Tot în legătură cu art. 18 mai regăsim și o altă sancțiune: dacă produsele nu prezintă elementele de identificare şi de caracterizare, se poate dispune oprirea temporară a prestării serviciilor sau comercializării produselor până la remedierea deficienţelor. Cu alte cuvinte, dacă un restaurant nu oferă informațiile acestea ar putea risca inclusiv să-i fie interzisă, până la remedierea problemei, comercializarea preparatelor respective.
Cu ajutorul soluției Selectsoft vei putea introduce valorile nutriționale pentru fiecare ingredient, iar sistemul va face calculul automat pentru produsul finit. Ai posibilitatea de a tipări etichete sau de a emite un raport cu informațiile pe care trebuie să le cuprindă declarația nutrițională sau să generezi chiar și un meniu tipăribil, unde să apară toate informațiile legate de valorile nutriționale.
Doar introduci valorile pentru ingredientele și soluția Selectsoft continuă treaba.