Într-un articol trecut, am vorbit despre un trend ascendent de utilizare a platformelor de cumpărături online în contextul crizei sanitare actuale și studiile recente din industrie subliniază acest lucru dat fiind că în 2020, piața de eCommerce din România a crescut cu 8% față de anul 2019. În acest articol vom analiza această schimbare în detaliu și vom arunca o privire asupra schimbării comportamentului cumpărătorilor în perioada sărbătorilor.
Ce cumpără Românii în perioada sărbătorilor?
De la începutul crizei sanitare, obiceiurile de cumpărare ale românilor s-au schimbat. În timp ce, în anii trecuți, o mare parte a bugetului pentru cumpărături se ducea pe haine, produse cosmetice și accesorii, în acest an, s-a dus pe bunurile de strictă necesitate care au legătură cu munca și traiul de acasă, conform unui studiu realizat de Frames. Începând cu luna noiembrie, analistii se așteaptă la o scădere în cifra vânzărilor de cel puțin 20%, lucru confirmat și de un studiu EY, în ceea ce privește schimbarea comportamentului cumpărătorilor români.
Mai mult decât atât, consumatorii români au un comportament dual în această perioadă a sărbătorilor. Acest lucru se datorează atât crizei sanitare, cât și acestei incertitudinii economice. Produsele care au fost și sunt la mare căutare sunt din zona de IT&C, cele de îngrijire personală, cele pentru casă, copii și servicii turistice pentru sejururi viitoare.
În ceea ce privește cadourile pentru cei dragi, ele nu mai respectă tradițiile cu care au fost obișnuiți în anii trecuți. Mulți consumatori vor oferi jocuri, abonamente la servicii de streaming, echipamente de fitness pentru uzul la domiciliu și îmbrăcăminte confortabilă pentru a profita la maximum de timpul lor acasă.
Problemele întâlnite în cumpărăturile online
Cum era de așteptat, odată cu creșterea activității online a românilor, crește și activitatea infracționalității online. În acest sens, un studiu al OpSec Security arată ca la nivel global, 86% din cumpăratori au fost victime al furtului de identitate, fraudei de carduri sau ale încălcării confidențialității datelor. Mai mult decât atât, în perioada sărbătorilor, comercianții online se vor confrunta în medie cu 20.000 de încercări de fraudă.
O altă problemă cu care se confruntă cumpărătorii români este apariția noilor platforme de cumpărături și servicii de livrare. Dat fiind faptul că majoritatea oamenilor își fac cumpărăturile online, mulți dintre retaileri s-au diversificat și au anunțat propriile servicii de livrări de produse. În acest context și având în vedere situația actuală, serviciile de livrări de produse sunt asaltate de numărul de comenzi, iar timpul de așteptare a crescut semnificativ. Dată fiind situația curentă, companiile tind, în anumite situații, să crească prețurile pentru serviciile de livrări, într-o piață în care consumatorul român este mult mai atent cu bugetul de sărbători.
Ce să faci pentru a fi liniștit de sărbători?
Datorită schimbării comportamentului cumpărătorilor români, comercianții trebuie să aibă în vedere 3 zone de interes. În primul rând, creșterea capacității de pregătire a livrărilor. Logistica livrărilor la domiciliu va necesita atenție considerabilă în vederea asigurării unui climat plăcut pentru clienți în momentele de flux maxim, cum este cel al sărbătorilor. Pentru unele companii, acest lucru presupune dezvoltarea de parteneriate sau afilierea cu platforme de livrări deja existente.
Cum trendul cumpărăturilor online este în creștere, companiile trebuie să aibă în vedere și reinventarea experienței consumatorului. Dat fiind faptul că lupta se va duce online, acest lucru presupune o regândire completă a experienței consumatorului. Aici putem aminti de comunicarea dintre client și companie, cât și procesarea datelor și sesizările clienților. În același timp, cum așteptările clienților s-au schimbat, cunoașterea și întâmpinarea acestora este și va fi un factor cheie pentru a avea succes în perioada sărbătorilor.
Este de la sine înțeles că această criză sanitară a forțat majoritatea industriilor să se schimbe, iar comercianții se gândesc la ce se mai poate salva, dar, în același timp, ei trebuie să regândească o strategie pe termen lung. În acest caz, ne referim la resurse financiare suficiente, stocuri generoase și alte mijloace necesare pentru supraviețuire pană la finalizarea acestei crize.
Concluzie
Comportamentul consumatorului român s-a schimbat mult și de aceea, și companiile ar trebui să aloce resurse pentru îndeplinirea noilor nevoi. Nevoia actuală a pieței este înțelegerea noilor comportamente și cerințe, și întâmpinarea acestora cu produse relevante și servicii convenabile, rapide și digitalizate.
Oricare ar fi opțiunile, companiile trebuie să fie receptive la nevoile din prezent ale consumatorilor, și să adopte noi strategii pentru a rămâne relevante pe piața de consum din România.